tisdag 21 augusti 2012

Historien om mattan......

Jag besitter nu ett sovrum med dörr, på golvet har jag äntligen lagt den vackra, handvävda mattan från Rumänien som jag blir så glad bara jag ser den.


Historien bakom kulisserna, pom, pom, pom, pom..........
Vi, dvs min familj på tre personer bilade ner genom östblocken på 60 talet, rätt modigt av mina föräldrar inte för att vi var oroliga att bli rånade men om bilen skulle av någon anledning gå sönder var det värre, de fick "hjälp"med däckbyte med slägga,(ny fälg när vi kom hem) de hade inget annat verktyg då tar man var man har eller hur.

I alla fall så träffade vi på en kvinnlig läkare som bjöd hem oss till sin mycket trevliga lilla familj men vi uppfattade att de hade svårt att få tag på bla mediciner så vi lämnade vårt reseapotek till henne plus lite till.........(året efter hade mina föräldrar med sig kläder och annat som det var ont av till dom)
Läkaren bjöd med oss till nunneklostret där vi bjöds på mat de själva åt ingenting för att de fastade men jag kom ihåg hur innerliga de var och gav mig en lektion i hur man gör mönster till mattorna, de gjorde en liten matta som man sen kunde använda som bönematta och så uppmuntrade dom mig till att använda den lilla mattan som jag fick med hem.


Mina föräldrar gillade vad de såg och så bestämde de sig att köpa mattan som de bara hade sett i 30 gånger 35 cm, vi lämnade kvar en väska som de skulle skicka mattan i till Sweden.
Efter några månader, i ärlighetens namn kommer jag inte ihåg exakt hur lång tid det tog att göra mattan men de var flera nunnor som arbetade med den. Min far åkte till jag tror det var Bromma flygplats och skulle ta den från löpbandet då en tulltjänsteman ivrigt ville hjälpa till men min far sa att väskan var så lätt så han tackade för erbjudandet men han klarade det själv, min far var över 190 lång och fick det att se lätt ut när han tog den, men den var allt annat än lätt....

Nunnorna vävde in sina hår i mattan så mattan låg inte på golvet de första 30 åren utan var uppsatt på en special stång och fyllde en vägg. 
Numera får den ligga på golvet men man går med respekt för de som gjorde den.....


Kärlek.......Malla  
  

8 kommentarer:

  1. Vilken härlig berättelse! Kul att ha den mattan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anser mig vara mycket lyckligt lottad som har den........

      Kärlek

      Radera
  2. Jag antar att din far blev matt a..v att bära väskan ;)
    Fin berättelse!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både "Matt" och glad, fniss, över att tullaren inte propsade på att hjälpa till då hade det nog kostat en slant hoppsan, hoppsan (preskriberat!!), de trodde att far min hade varit ute och rest.......

      Kärlek

      Radera
  3. Det är en av de vackraste mattor jag någonsin sett!!! Och med historien bakom blir den ju bara ännu vackrare. Fast jag tycker du gör helt rätt som går på den. Det tror jag att nunnorna också hade tyckt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det värmer mitt hjärta att flera tycker den är vacker, och föresten välkommen till mig....

      Kärlek

      Radera
  4. Vilken fantastiskt underbar berättelse. Otroligt vacker matta, dessutom
    Kram

    SvaraRadera